LEŠANSKÉ JESLIČKY
L E Š A N S K É J E S L I Č K Y / na motivy balady Františka Hrubína
Premiéra: 2.11.2016 v divadle La Fabrika / Praha
Délka: 70 min.
NOMINACE NA CENU THÁLIE
2016 pro Fanny Barrouquére
NOMINACE VÝROČNÍ CENY OPERY PLUS
2016:NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ TANEČNÍ VÝKON: Fanny Barrouquére, Andrea Opavská
NEJLEPŠÍ CHOREOGRAFIE: Lenka Vagnerová
NOMINACE NA CENU DIVADELNÍCH NOVIN
2016/2017
Hluboký příběh, překrásná podoba jazyka, poezie plná obrazů mohou být lékem proti, za výkonem se řítící podobě světa a připomínkou především lidského rozměru každého z nás. Lešanské jesličky ohromují silou prostoty a lidskosti vystupující z Hrubínovy poezie.
"Jdou Josef Padevět se ženou Marií, Marie nechce dát z náruče raneček z peřiny přehozené vlňákem a v něm tiše obíhá krev temnotou tělíčka, které se každým tepem srdce přibližuje ke chvíli, kdy si samo sebe uvědomí
a nechá se uchvátit nesmírným a krásným životem s obludami válek, snů a lásky,..."
František Hrubín, Lešanské jesličky
KREDITY:
Koncept, choreografie, režie: Lenka Vagnerová
Koncept, dramaturgie: Vladimír Javorský
Hudba: Ivan Acher
Scénografie: Anna Vránová, Lenka Vagnerová a Vladimír Javorský
Kostýmy: Michal Heriban, Andrea Vagnerová
Účinkují: Fanny Barrouquére, Matilde Giacomelli, Adam Sojka, Leonard Vo Tan, Lukas Lizama Garrido / Leo Terris
Světelný design: Michal Kříž
Hudbu nahráli: Jana Vébrová: akordeon, heligonka, zpěv, Lenka Dusilová: zpěv, Karolína Varranová: hlas, Vladan Maliniak: housle, viola, Ivan Acher: zpěv,heligonka, sampler, preparpiano, Vladimír Javorský: hlas
Zvuk: Eva Hamouzová
Producent: Lenka Vagnerová & Company
Nastudováno ve: STUDIU ALTA
Za finanční podpory: Ministerstvo kultury ČR, Hlavní město Praha
Nositele autorských práv k dílu Lešanské jesličky Františka Hrubína zastupuje DILIA, divadelní, literární, audiovizuální agentura, z.s., Krátkého 1, Praha
RECENZE:
"Inscenace, která mne pohltila od samého začátku, nedala mi vydechnout a jediné na co jsem myslel byl fakt, aby to neskončilo. Díky předloze jsem se přesvědčil o tom, že Lenka Vagnerová netvoří pohyb pro pohyb, ale vše dává smysl a promlouvá. Viděl jsem všechny její současné inscenace a stejně mne některé nápady překvapují a fascinují. Vše maximálně propojeno s jednoduchou výpravou a velmi povedenou hudbou. O výkonech nemluvě, ale přeci jen Andrea Opavská mne tentokrát uhranula. Pro mne taneční inscenace roku a těším se, až zajdu znova."
"Inscenace diváka vtahuje pozvolna do jiného světa tak, jak to dobré divadlo umí, vzbuzuje skutečné emoce, pocit nejistoty až strachu, ale také smích."
"...vzniklo dílo nápadité, komplexní, takového druhu, u něhož nestačí jednozhlédnutí k tomu, aby divák všechny jeho složky vstřebal.”
"Inscenace sestává z řady vizuálněpůsobivých obrazů, vskutku připomíná spíše výtvarné dílo."
(OPERA PLUS / LUCIE KOCOURKOVÁ / LEŠANSKÉ JESLIČKY - DRSNÁ LYRIKA NOVÉ PREMIÉRY LENKY VAGNEROVÉ)
Hodnocení autorky recenze: 100%)
"nové dílo naší nejtalentovanější choreografky Lenky Vagnerové"
"Její cítění je dramatické, dynamické, vypjaté."
"Nádherné téma Marie na zeměkouli, tak časté ve starém sochařství i malířství, v tomto představení fyzicky ožívá.
Je to nádherná metafora. Kdyby některému diváku unikla, byla by to tragédie, je to velká metafora!"
"Dramatický eklektismus zvukomalebné kompozice Ivana Achera potvrdil jeho cit prodramatický tvar; jeho hudba není divadelnímu dílu vnější, nýbrž se stává téměřhmotnou součástí celku. Jako by ji nanášel na prostor šťavnatě nasáklýmštětcem." (TANEČNÍ ZÓNA / NINA VANGELI / LEŠANSKÉ JESLIČKY JAKO NOČNÍ CARRAVAGGIOVSKÁ MŮRA)
"Inscenace kombinuje zimní lyriku, s motivy rodičovství, nezdolnosti života a lásky, představení, které se i bez velkolepých kulis otiskne i do vás."
"Dynamika inscenace má velmi široký rozsah, křehkost tu naráží na touhu ničit, aby se vzápětí vrátila posílená odhodláním zachovat život, odhodláním poháněným láskou k bytosti, která teprve čeká na svůj velký vstup do života."
(TANEČNÍ ZÓNA / JAKUB NOVÁK / PRŮCHOD TUNELEM LIDSKOSTI)
"Lenka Vagnerová vytvořila v Lešanských jesličkách obrazy plné symboliky a asociací. Před divákem se otevírají temné krajiny horečnatého snění i tíživé reality."(TANEČNÍ AKTUALITY / LUCIE DERCSÉNYIOVÁ / LEŠANSKÉ JESLIČKY - POETIKA POTEMNĚLÝCH STÍNŮ)
"Hodinová inscenace je doslova nabita choreografickými a inscenačními nápady." (TANEČNÍ MAGAZÍN / MICHAL STEIN / LEŠANSKÉ JESLIČKY PODLE LENKY VAGNEROVÉ)
"Lence Vagnerové, Vladimíru Javorskému a Ivanu Acherovi se podařilo připravit vskutku komplexní podívanou, kterou je radost sledovat, poslouchat a zkoumat. Tanec, vybrané citace z balady i hudba se zpěvem tvoří naprosto dokonale propojený celek, který divák nadšeně pozoruje od začátku do konce, nechává se jím strhnout, bavit, ale také děsit."
"Lenka Vagnerová vás vezme z rušné pražské ulice a postaví vás do zasněženého venkova, obklopí vás nádhernou muzikou a zpěvem, a nabídne vám možnost zažít během hodiny strach, starost, napětí i okamžiky úlevy. Výhodou její choreografie je, že se i bez znalosti Hrubína v příběhu zorientujete bez potíží, necháte se vést tanečníky a hudbou
a odnesete si domů velmi silný zážitek."
(GENERACE21 / BARBORA ŠVARCOVÁ / BOLEST A STRACH ZATANČENÉ NA SNĚHU)
MÉDIA:
RÁDIO VLTAVA / MOZAIKA : Představení, v němž slovo se stalo tancem
RÁDIO VLTAVA / MOZAIKA / JANA NÁVRATOVÁ O LEŠANSKÝCH JESLIČKÁCH (od 45 min)
OPERAPLUS / LUCIE KOCOURKOVÁ / S Lenkou Vagnerovou nejen o poslední premiéře